O projektu
Lokalni ekonomski razvoj mo�e uslediti samo kao permanentna saradnja i sinergetska aktivnost svih dru�tvenih subjekata. Bez prednosti i opredeljenja svih subjekata da se obrazovni sistem prilagodi potrebama tr�i�ta rada, intenzivne me?usobne komunikacije, stvaranju dobrih uslova rada, motivisanja roditelja i u?enika i stalne edukacije, gotovo je nemogu?e o?ekivati ekonomski rast. Dualni model strukovnog obrazovanja je sistem edukacije u kojem u?enici strukovnih �kola poha?aju deo nastave redovno u �koli, dok ostatak vremena provode na stru?noj praksi koja se odvija u razli?itim preduze?ima. Ovakav sistem obrazovanja postoji u razvijenim zemljama Evrope, a najuspje�niji modeli su razvijeni u Nema?koj, Austriji i �vajcarskoj. Kroz dualno obrazovanje u?enici brzo sti?u prakti?na znanja i ve�tine, osigurava se fleksibinost u prilago?avanju nastavnih planova i programa, kao i upisnih kvota potrebama poslodavaca odnosno potrebama tr�i�ta rada. Osnovni cilj ovoga oblika obrazovanja je omogu?avanje mladim osobama sveobuhvatno sticanje potrebnih ve�tina za obavljanje poslova u?inkovito, inovativno, samostalno i u saradnji s drugima, te ujedno zadovoljenje kompanija i privrede stvaranjem mlade, kvalifikovane radne snage. Upravo cilj projekta jeste da uka�e na pozitivne strane primene dualnog obrazovanja na teritoriji op�tine Trstenik, ali i da motivi�e �to ve?i broj kako u?enika tako i kompanija da se uklju?e u ovaj sistem.
Kada joÅ¡ uvek nije otpoÄela puna primena Zakona o dualnom obrazovanju, „PPT Namenska“ Trstenik i „PPT Petoletka“ Trstenik su potpisale Ugovore o dualnom obrazovanju sa TehniÄkom Å kolom Trstenik i tada se jedno odeljenje Å¡kolovalo u okviru koncepta u susret dualnom obrazovanju. 2019. godine, kada je i stupila puna primena Zakona o dualnom obrazovanju dva odeljenja su se upisala po dualu i to 2 obrazovna profila: operater maÅ¡inske obrade i tehniÄar za kompjutersko upravljanje CNC maÅ¡inama. Od uvoÄ‘enja ovakvog sistema obrazovanja do danas u sistem dualnog obrazovanja ukljuÄile su se i kompanije „PPT Namenska“, „MBU Metal“, „Microline“, „TS Intercom group“, „Orlikon“, „ASB Donji Ribnik“, „Bisal Trstenik“ i „PPT Petoletka“.
Zakon o dualnom obrazovanju (ZDO) donet je 2017. godine, a njegova primena je otpoÄela 2019/2020. Å¡kolske godine. Prema ovom Zakonu, dualno obrazovanje je model realizacije nastave u sistemu srednjeg struÄnog obrazovanja i vaspitanja u kome se plan i program nastave i uÄenja obavezno sprovode na dva mesta, odnosno u Å¡koli i u kompaniji (kod poslodavca), Å¡to znaÄi da uÄenici stiÄu kompetencije, kako u Å¡koli kroz teorijsku nastavu i vežbe, tako i u kompaniji u kojoj se izvodi uÄenje kroz rad. UnapreÄ‘ivanjem kvaliteta praktiÄne nastave koje se postiže dualnim obrazovanjem, odnosno uÄenjem kroz rad, stvara se i podstiÄe preduzetniÄki duh i samozapoÅ¡ljavanje, jer su uÄenici u prilici da u realnom radnom okruženju nauÄe mnogo toga Å¡to se u Å¡koli ne uÄi, stiÄu razne veÅ¡tine, a u prilici su i da razvijaju preduzetniÄki duh, te se možda odluÄe i na pokretanje sopstvenog biznisa po zavrÅ¡etku Å¡kolovanja. TehniÄka Å¡kola u Trsteniku je meÄ‘u prvim srednjim Å¡kolama u Srbiji prihvatila model dualnog obrazovanja.
OpÅ¡tina Trstenik jedna je od prvih opÅ¡tina na teritoriji Rasinskog okruga koja je prepoznala znaÄaj i podržala uvoÄ‘enje koncepta dualnog obrazovanja u srednje struÄne Å¡kole. ÄŒelnici opÅ¡tine u ovakvom modelu vide budući privredni rast kroz razvoj industrije uz adekvatan i kvalifikovan kadar, a viÅ¡e o tome za televiziju Plus govori Aleksandar Ćirić, predsednik opÅ¡tine Trstenik.Â
Dualno obrazovanje na teritoriji Republike Srbije nije nov koncept, ali se o njemu poÄinje iznova govoriti od pre par godina, a kroz projekat „Reforma srednjeg struÄnog obrazovanja“. Sam zakon o dualnom obrazovanju poÄeo je da se primenjuje od Å¡kolske 2019/2020. godine. Privredna komora Srbije – Regionalna privredna komora Rasinskog okruga, od samog poÄetka aktivno uÄestvuje u sprovoÄ‘enju dualnog obrazovanja, te je joÅ¡ tokom Å¡kolske 2018/2019 godine sprovodila projekat „U susret dualnom obrazovanju“.